Podziemie Opowiadań
Zaloguj się
Login/Adres e-mail::
Hasło:
Nie pamiętam hasła
Nie masz konta?
Rejestracja



Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości
Tryby wyświetlania wątku
Jak zostać dobrym narratorem ?
#1
Poniższy poradnik tyczy się zarówno narratora jak i sposobu czytania opowiadań. Można go tez wykorzystać do pisania. Mam nadzieję że poradnik się wam przyda:)

Na początku było Słowo...

Na Słowie opiera się cała sztuka pisarstwa, a szczególnie narracji. To właśnie Słowo komentuje obraz. Jak powiedział św. Augustyn "Moc Słowa to przepływanie przez nas słowa ". Słowo w taki samym stopniu ukazuje dobro jak i zło. Narrator czytając Słowo, musi je czuć. Musi frazować, czyli wydobywać ze Słowa takie myśli, żeby je prawidłowo dokończyć, nie ucinając go. Sztuka odpowiedniej narracji to również zwracanie uwagi na znaki przestankowe a więc:

Przecinek
Oznacza on przerwę w mówieniu bądź czytaniu dla zaczerpnięcia oddechu. Albo pozwolenia wyobrażenia sobie przez słuchacza tego, o czym jest akurat mowa. Przecinek służy także do oddzielenia pojedynczych zdań w zdaniu złożonym. Głos podnosimy lekko wzwyż.

Średnik
Wskazuje na mniejszą przerwę w oddychaniu a dodatki typu warknął, westchnął, zadrwił, zachichotał, pomyślał itp. oznaczają zmianę intonacji głosu.

Dwukropek
Jest znakiem wyjaśniającym wymaga przerwy w mówieniu takiej samej jak średnik oraz podniesienia głosu.

Kropka
Zamyka myśl lub pojęcie skończone. Jest znakiem najmocniejszym w stosunku do poprzednich znaków. Oznacza najdłuższą przerwę. Konieczne jest zniżenie głosu.

Nawias
Oddziela zdanie wtrącone od zdania głównego, wymaga przerwy w mówieniu na początku i na końcu znaku oraz zmiany głosu: jego siły, barwy. Wymagane jest przyspieszenie tempa mówienia, ale tylko w zdaniu objętym nawiasami.

Myślnik
Oddziela zdanie wtrącone od zdania głównego lub jego część – uzupełnia bądź wyjaśnia zdanie główne. Przerwa w mówieniu taka sama jak po kropce. Wymaga podniesienia głosu.

Cudzysłów
Służy do przytaczania cudzej wypowiedzi. Wymaga przerw w mówieniu takich samych jak przy nawiasie. Pojedynczy cudzysłów ma znaczenie ironiczne.

Apostrof
Służy do wyrażania uczuć. Wymaga długiej, kilkusekundowej, najdłuższej przerwy w mówieniu. Zdaniu, które kończy się apostrofem, nadajemy odpowiednia barwę uczuciową (np. gniew, radość, żal itp.).

Pytajnik
Oznacza przerwę w mówieniu taką samą jak po średniku. Wymaga podniesienia i zawieszenia głosu. Zdaniu z pytajnikiem nadajemy pytaniu ekspresję uczuciową.

Wielokropek
Oznacza niedopowiedzenie, urwanie myśli lub jej nieoczekiwany zwrot. Wymaga dłuższej przerwy i zawieszenia głosu na tej samej linii i barwie.


Łącznik
Łączy przynależne do siebie wyrazy. Wymaga krótkiej przerwy oraz lekkiego podniesienia głosu w wyrazie pierwszym, do którego należy drugi wyraz.

Tyle odnośnie znaków przestankowych. Ale narracja to przecież spektakl jednego aktora, to jest takiego, który ma plastyczną wyobraźnię i umie nad nią zapanować. Narrator jako aktor musi posiadać koncentrację uwagi, czyli umiejętność kontrolowania tego, co aktualnie czyta jak i i również stworzyć atmosferę i odpowiedni klimat, a w odpowiedniej chwili (musi tę chwilę wyczuć intuicyjnie) rozwijać swój spektakl w zależności od akcji. Jeśli narracja jest prowadzona na otwartym terenie (czyli takim, w którym słuchacz widzi narratora), narrator może wprowadzić gesty rąk i mimikę twarzy, dla zobrazowania dialogu bohaterów lub toczonej akcji. Natomiast na terenie zamkniętym – np w telewizji – gdzie występuje obraz ze słowem, to słowa nic nie znaczą. Dlatego w taki przypadku stosuje się różne zabiegi głosowe dla zobrazowania tego, co się dzieje na ekranie czyli np: improwizacja, intuicyjna intonacja i barwa głosu, podkreślenie poszczególnych słów, odnalezienie najważniejszego słowa w zdaniu. Są to tzw. kalki głosowe i to dzięki nim widz może czuć się zrelaksowany oglądając obraz. Przy kalkach głosowych konieczne jest podkreślenia indywidualności narratora przez przejaw własnej wizji ekranowej. Beznamiętne czytanie narracji jest totalną bezmyślnością. Każdy narrator musi posiąść własną ideę twórczą, gdyż bez niej nie może powstać dobra narracja. Do każdej idei trzeba także włączyć własne myślenie. Do każdej opisywanej lub mówiącej postaci należy przelać własną duszę, jednak bez zbytniego przeżywania emocjonalnego, bowiem przeżywanie jest twórczym przeżyciem i jako takie jest bezosobowe. Cały czytany tekst musi posiadać kompozycję zarówno pojedynczych zdań jak i utworu jako całości. Niezależnie więc trzeba widzieć w wyobraźni wszystkie postacie, ich otoczenie, emocje i rolę jaką spełniają w tekście. To wszystko razem wzięte tworzy cały spektakl, jakim jest narracja, której finał jest skoncentrowany na jednej myśli: tekst.


Opracowane na podstawie warsztatów teatralnych, Bukowina Tatrzańska 1.08 – 8.08.2005r
Odpowiedz
Reklama AdSense
#2
Przeczytałam kilka początkowych zdań i już widzę błędy. Ale taka mała uwaga... PRZED ZNAKIEM ZAPYTANIA NIE STAWIAMY SPACJI!
Cytat: Na początku było Słowo...
Aj dont anderstend. W jednym zdaniu słowo piszesz małą, a za chwilę wielką literą.
Cytat: Na słowie opiera się cała sztuka pisarstwa a już szczególnie narracji.
Przecinek przed a. Do tego wyrzuć to już, bo psuje cały szyk zdania.
Cytat: To właśnie Słowo komentuje obraz.
Słowo komentuje obraz? Raczej osoba, która danych słów używa, ale to moje osobiste zdanie.
Cytat: Jak powiedział św. Augustyn Moc "Słowa to przepływanie przez nas słowa "
Kompletnie nie rozumiem tej sentencji. Zastanawia mnie czemu słowo "moc", znajduje się przy Augustynie, a nie w cudzysłowie.
Cytat: [ Słowo w taki samym stopniu ukazuje dobro jaki i zło ]
Zbędne spacje, jeśli chodzi o nawias. Powinno być "jak i zło".
Cytat: Narrator, czytając słowo musi je czuć. Musi frazować czyli wydobywać ze słowa takie myśli, żeby to słowo prawidłowo dokończyć nie ucinając go.
To tak. Źle postawiony przecinek w pierwszym zdaniu, bo powinien być po słowo. Do tego powtórzenie. A, przecinek przed czyli. Ogólnie: drugie zdanie to masło maślane przez notoryczne powtarzanie "słowo".
Cytat: Sztuka odpowiedniej narracji to również zwracanie uwagi na znaki przestankowe a więc :
Przecinek przed a. I TA SPACJA PRZED WIELOKROPKIEM!!!
Cytat: Oznacza on przerwę w mówieniu bądź czytaniu dla zaczerpnięcia oddechu lub pozwolenia wyobrażenia sobie przez słuchacza tego, o czym jest akurat mowa.
Za długie, przez co traci się wątek.
Cytat: Wskazuje na mniejszą przerwę w oddychaniu a dodatki typu warknął, westchnął, zadrwił, zachichotał, pomyślał itp oznaczają zmianę intonacji głosu.
Przecinek przed a. Do skrót itp. piszemy z kropką.

Wybacz, ale resztę zostawiam na jutro, bo dzisiaj mam jeszcze dużo pracy w projekcie pergoli. Od razu ostrzegam, że moja recenzja nie będzie pochlebna, bo błędów jest w chuj dużo. Dodam o tych cholernych spacjach przed interpunkcją, czego po prostu nienawidzę.
:* dla Cowboy'a, by się mu nie nudziło, gdy mnie nie ma na forum.
Odpowiedz
#3
Co do wielkiej/małej litery, to w pierwszym zdaniu jest to cytat z Ewangelii według Jana i 'Słowo' odnosi się do osoby Jezusa, dlatego pisane jest wielką literą. W pozostałych wypadkach trzeba byłoby rozważać o jakie 'słowo' chodzi autorowi.
Czasami, gdy pojawiają się nowi, próbują na jeden raz wrzucić wszystko, co mają. Zupełnie, jakby portal miał lada dzień zniknąć z Internetów, a administracja pojechać do Afryki, sprzedawać olejek do opalania rdzennym murzynom.
~Yami
Odpowiedz
#4
Tu dałam tylko dla przykładu. Chodzi mi o to, że raz pisze małą, a raz wielką literą. Wątpię, że to ma jakiś cel, bo sam możesz dostrzec ilość błędów. Skoro są błędy z interpunkcją i szykiem zdań – będą również z interpretowaniem symboliki, bo to trochę wyższa szkoła jazdy.
:* dla Cowboy'a, by się mu nie nudziło, gdy mnie nie ma na forum.
Odpowiedz
#5
W to nie wątpię. Staram się jednak uzasadnić zapis Słowa wielką literą w tym cytacie, czy wypowiedziach duchownych. Co do reszty to jednak przychylam się teorii złej interpretacji lub użycia.
Czasami, gdy pojawiają się nowi, próbują na jeden raz wrzucić wszystko, co mają. Zupełnie, jakby portal miał lada dzień zniknąć z Internetów, a administracja pojechać do Afryki, sprzedawać olejek do opalania rdzennym murzynom.
~Yami
Odpowiedz
#6
W związku z tym wyciągam wniosek, który podeślę Ci już privem. Myślę, że większość podzieli w tej kwestii moje zdanie, bo wątpię, by ktoś tu był niepoprawnym optymistą.
:* dla Cowboy'a, by się mu nie nudziło, gdy mnie nie ma na forum.
Odpowiedz
Reklama AdSense
#7
To chyba jakaś hipokryzja pouczać innych, jak powinno się prowadzić narrację, używać różnych znaków itp. i jednocześnie popełniać tak kardynalne błędy.
Wita gospodarz, właściciel, przełożony, osoba starsza. Jeśli nie jesteś żadnym z nich, używaj zwrotu WITAJ.
Odpowiedz
#8
Nie jest to hipokryzją. Poradnik jest zredagowany na podstawie tekstu, który został rozdany na warsztatach teatralnych prowadzonych przez księdza. Wszystkie skróty zostały rozwinięte. Znaki dałem jak w oryginale... ja właściwie to tylko tekst zeskanowałem i poprawiłem błędy ortograficzne.
Odpowiedz
#9
No to gratuluję rektora. Rozdawać materiały z błędami? Żenada.
Popraw chociaż ten tekst zgodnie ze wskazówkami podanymi przez Darenę.
Wita gospodarz, właściciel, przełożony, osoba starsza. Jeśli nie jesteś żadnym z nich, używaj zwrotu WITAJ.
Odpowiedz
#10
O tak. Podziękowania dla Dareny. Poprawię jutro bo po pierwsze będę mieć mnóstwo czasu a po drugienikt mnie wołać nie będzie ani nikt nie będzie kręcił się koło komputera...
Odpowiedz
« Starszy wątek | Nowszy wątek »


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości